A lengyel bajnokság pénzügyi háttere | A Deloitte jelentése

A Deloitte már a tizedik alkalommal készítette el az Ekstraklasában szereplő klubok pénzügyi elemzését. A vizsgálat ideje a 2015/16-os szezonra vonatkozott. 2015-ben a Lech Poznań bajnok és szuperkupagyőztes, a Legia Warszawa kupagyőztes volt. 2015 őszén mindkét csapat bejutott az Európa-liga csoportkörébe. 2016-ban a Legia nyerte a bajnokságot. Az alábbiakban bemutatjuk a Deloitte elemzésének eredményeit.

A kutatás módszertana

A lengyel labdarúgó klubokat a sporttevékenységből származó bevételeik alapján rangsorolták, a játékoseladásokból származó bevételek nélkül. A sportbevételeket három kategóriára osztották: 1) meccsnapok (pl. jegyeladás); 2) közvetítési díjak, illetve a kupaszereplésekért járó prémiumok; 3) kereskedelmi bevételek (pl. szponzori szerződések alapján).

A sorrend kialakításánál azok a klubok szerepelnek, akik a 2015/2016-os szezonban szerepeltek, illetve bevették még a most feljutott Wisła Płockot is.

A pénzügyi adatokat a klubok bocsájtották a Deloitte rendelkezésére, de azok hitelességét a cég nem ellenőrizte. Továbbá felhasználták a nyilvánosan elérhető adatokat, valamint a globális Annual Review of Footbal Finance jelentést, amelyet szintén a Deloitte készített Nagy Britanniában.

Minden összeget átszámítottak euróból złotyra a 2015. évi középárfolyamon (mi pedig most ahol lehet, megadjuk forintban is a mai árfolyamon – szerk.)

Az Esktraklasa S.A. bevételei

Az Ekstraklasa S.A. bevételei főképpen a közvetítési jogdíjakból származik. Ez teszi ki a cég bevételeinek 4/5-öd részét. A másik legfontosabb bevételi forrás pedig a marketingből származó jövedelem. A kiadási oldalon az összkiadás 90 százaléka a kluboknak, 5 százalék pedig a Lengyel Labdarúgó Szövetségnek megy. Utóbbi ebből fizeti a bírókat és a megfigyelőket, illetve az ifjúsági edzők bérét.

Az Esktraklasa S.A. legfontosabb tevékenységei közé tartoznak: 1) a bajnokság lebonyolítása, 2) az Ekstraklasáról brandjének javítása, 3) a közvetítési jogok értékesítése, 4) a marketingjogok érvényesítése, 5) a foci népszerűsítése a gyerekek között.

2015/16-ban a bajnokság mind a 296 mérkőzését élőben közvetették, és így lesz egy a 2016/17-es szezonban is.

A klubok bevételei

bevételek2015

A Legia Warszawa 2011 óta minden tekintetben a legerősebb klub az Ekstraklasában. Annak ellenére, hogy 2015-ben „csak” ezüstérmes és kupagyőztes lett a fővárosi gárda, 108,1 millió złotys (7,99 milliárd forint) bevételre tett szert. Ezt az összeget jelentősen növelheti idén, hiszen bajnok lett, és jó esélye van a Bajnokok Ligájában szerepelni. A Legia kb. 30 millió złotyval (2,22 milliárd forinttal) előzi a második helyen álló Lech Poznańt. A fővárosiak fő szponzora a Fortuna csoport, Közép-Európa egyik legnagyobb fogadási cége.

A Legia jelentősen tudta növelni a nézőszámait is. A 2014-es évhez viszonyítva, 2015-ben 28%-kal többen mentek ki a Legia hazai mérkőzéseire, ami 21 200-as átlagnézőszámot jelentett. Összességében a bevételei is több mint 4 millió złotyval (296 millió forinttal), azaz kb. 4 százalékkal nőttek. Az alábbi ábrán jól látszik, hogy mind a három bevételi kategóriában sikerült növekedést elérni.

bevételek2015_Legia

A Lech Poznań 2015-ben is a második helyen végzett, az éves bevételei 78 millió złotyt (5,77 milliárd forintot) tettek ki. A klub főszponzora továbbra is a Star-Typ-Sport (STS) bukmékercég. A Lech a 2015-ös jó eredményét a bajnoki aranynak, és az Európa-liga főtáblára kerülésének is köszönheti. Idén azonban nem sikerült kupaindulást érő helyen végezniük.

A nézőszám is csökkent Poznańban. A 2014/15-ös szezonhoz képest 17 százalékkal kevesebben látogattak ki az INEA Stadionba, mivel a 2015/16-os szezon elég gyengére sikerült. Így mindössze 16 800-as átlagnézőszámot tudtak összehozni. Az alábbi grafikonon még az látszik, hogy a 2014-es évhez képest a 2015-ös bajnoki aranyérem éve 75 százalékos növekedés hozott. Ám minden valószínűség szerint a 2016-os év elemzése újra csökkenést fog mutatni.

bevételek2015_Lech

A harmadik helyen a Lechia Gdańsk végzett. 2015-ben 44,7 millió złoty (3,3 milliárd forint) bevételt könyvelhettek el, ami 80 százalékos növekedést jelentett. Különösen jelentős növekedés mutatható ki a kereskedelmi tevékenységből származó bevételeknél. A klub főszponzora a LOTOS – olajipari konszern. A Lechia annak ellenére növelte bevételeit, hogy csupán az 5. helyen végzett, és nem kvalifikálta magát az európai kupaküzdelmekbe. A növekedéshez inkább a klub alapításának 70. évfordulója alkalmából szervezett marketing járulhatott hozzá.

bevételek2015_Lechia

A Lechia esetében érdemes külön kiemelni, hogy a 3,3 milliárd forintos évi bevétel 64 százaléka kereskedelmi (szponzori) bevételből származik.

bevételek2015_Lechia2

A 70. évforduló és a szponzori pénzek növekedése ellenére a nézőszám itt is csökkent, mégpedig 23 százalékkal, ami végül 12 800-as átlagnézőszámot eredményezett. Ez is betudható annak, hogy a Lechia az alapszakaszban végig botladozott, s csak a rájátszásban támadt fel.

Összességében elmondható, hogy az Ekstraklasában szereplő klubok bevételei az elmúlt tíz évben folyamatosan nőnek.

bevételek2015_összesen

Ha pedig az egy évvel korábbi eredményeket (2014) vetjük össze a 2015-ös számokkal, akkor azt látjuk, hogy 2015-ben 17 százalékkal több bevételük volt a kluboknak, mint 2014-ben, pénzben kifejezve mindez 71 millió złotyt (5,25 milliárd forintot) jelentett. A kereskedelmi, szponzori pénzek összesen 11 százalékkal, vagyis 23,5 millió złotyval (1,739 milliárd forinttal) emelkedtek meg. Ez a legnagyobb növekedés az Ekstraklasa eddigi történetében.

A közvetítésekből bejövő összeg 23 százalékkal, mintegy 30,1 millió złotyval (2,227 milliárd forinttal) nőtt meg 2014-hez képest. A meccsnapokon könyvelt bevételek pedig 24 százalékkal, azaz 16,6 millió złotyval (1,228 milliárd forinttal) emelkedtek.

bevételek2015_növekedés

Nemzetközi összehasonlításban az Ekstraklasában szereplő klubok összbevétele tekintetében (118 millió złoty) nagyjából az osztrák (129 millió zł) és a skót (135 millió zł) bajnokságok közelében helyezkedik el. A svéd bajnokság még távol van (152 millió zł), a belga pedig már több mint a duplája (303 zł).

A bérek

A klubok gazdaságosságának megítélésénél fontos mutató, hogy a bérek hány százalékát teszik ki a bevételeknek. A Deloitte szerint a 60 százalékos felső határ tekinthető optimálisnak, ha a bérek ennél többet visznek el a bevételekből, akkor nem tekinthető stabilnak a klub anyagi helyzete.

A Deloitte adatai szerint a lengyel bajnokságban három klub (Korona Kielce, Górnik Zabrze, Górnik Łęczna) költ túl sokat a bérekre a bevételekhez képest, míg három esetben túl keveset (Ruch Chorzów, Cracovia, Lech Poznań). A többi klub az ideális 60% közelében költ fizetésekre. A lengyel bajnokság átlaga megfelel az európai trendeknek.

bevételek2015_bérmutatók

Nézőszámok

A 2015/16-os Esktraklasa-szezon 296 mérkőzésén összesen 2,7 millió szurkoló volt jelen. Ez a legjobb eredmény az Ekstraklasa történetében. Az élen a bajnok Legia Warszawa végzett, megelőzve a tavalyi éllovas Lech Poznańt. A bajnokság teljes ideje alatt 20 mérkőzésen volt teljesen teltház, ami pont kétszer annyi, mint egy évvel korábban.

Látható, hogy a jó szereplés szoros összefüggésben van a nézőszám alakulásával. A Legia a tavalyi ezüstérem után idén aranyérmet szerzett, nőtt is a nézőszám, míg a Lech Poznań esetében pont fordítva történt. A Górnik Zabrze esetében az idén februárban átadott új stadion vonzereje hozta magával a nézőszámemelkedést, a csapat mégis kiesett. Ám a Lubin és a Gliwice esetében is a jó szereplés tornázta fel a nézőszámokat.

Nézőszámok

Következtetések

  • A klubok bevételei szisztematikusan növekednek.
  • Az Esktraklasa közelít a közepes európai bajnokságokhoz.
  • Az Esktraklasában a közvetítésekből származó bevétel aránya nagyobb, mint a közepes európai bajnokságokban.
  • A Legia Warszawa továbbra is dominál, de a Lech Poznań folyamatosan közelít hozzá.
  • Az Esktraklasában javultak a bérmutatók.
  • A 2016-os Európa-bajnokságon elért sikerek (15 játékos vett részt a lengyel bajnokságból az EB-n), arra ösztönözhetik a cégeket, hogy szponzorként beszálljanak a lengyel klubok támogatásába.

A teljes anyag itt megtekinthető

Kapcsolódó cikkeink:

A lengyel bajnokságban futballozó válogatott játékosok.

Mennyit ér a lengyel bajnokság?

Történelmi rekordnézőszám az Ekstraklasában!

Be the first to comment on "A lengyel bajnokság pénzügyi háttere | A Deloitte jelentése"

Leave a comment

Facebook