A Deloitte már a tizedik alkalommal készítette el az Ekstraklasában szereplő klubok pénzügyi elemzését. A vizsgálat ideje a 2015/16-os szezonra vonatkozott. 2015-ben a Lech Poznań bajnok és szuperkupagyőztes, a Legia Warszawa kupagyőztes volt. 2015 őszén mindkét csapat bejutott az Európa-liga csoportkörébe. 2016-ban a Legia nyerte a bajnokságot. Az alábbiakban bemutatjuk a Deloitte elemzésének eredményeit.
A kutatás módszertana
A lengyel labdarúgó klubokat a sporttevékenységből származó bevételeik alapján rangsorolták, a játékoseladásokból származó bevételek nélkül. A sportbevételeket három kategóriára osztották: 1) meccsnapok (pl. jegyeladás); 2) közvetítési díjak, illetve a kupaszereplésekért járó prémiumok; 3) kereskedelmi bevételek (pl. szponzori szerződések alapján).
A sorrend kialakításánál azok a klubok szerepelnek, akik a 2015/2016-os szezonban szerepeltek, illetve bevették még a most feljutott Wisła Płockot is.
A pénzügyi adatokat a klubok bocsájtották a Deloitte rendelkezésére, de azok hitelességét a cég nem ellenőrizte. Továbbá felhasználták a nyilvánosan elérhető adatokat, valamint a globális Annual Review of Footbal Finance jelentést, amelyet szintén a Deloitte készített Nagy Britanniában.
Minden összeget átszámítottak euróból złotyra a 2015. évi középárfolyamon (mi pedig most ahol lehet, megadjuk forintban is a mai árfolyamon – szerk.)
Az Esktraklasa S.A. bevételei
Az Ekstraklasa S.A. bevételei főképpen a közvetítési jogdíjakból származik. Ez teszi ki a cég bevételeinek 4/5-öd részét. A másik legfontosabb bevételi forrás pedig a marketingből származó jövedelem. A kiadási oldalon az összkiadás 90 százaléka a kluboknak, 5 százalék pedig a Lengyel Labdarúgó Szövetségnek megy. Utóbbi ebből fizeti a bírókat és a megfigyelőket, illetve az ifjúsági edzők bérét.
Az Esktraklasa S.A. legfontosabb tevékenységei közé tartoznak: 1) a bajnokság lebonyolítása, 2) az Ekstraklasáról brandjének javítása, 3) a közvetítési jogok értékesítése, 4) a marketingjogok érvényesítése, 5) a foci népszerűsítése a gyerekek között.
2015/16-ban a bajnokság mind a 296 mérkőzését élőben közvetették, és így lesz egy a 2016/17-es szezonban is.
A klubok bevételei
A Legia Warszawa 2011 óta minden tekintetben a legerősebb klub az Ekstraklasában. Annak ellenére, hogy 2015-ben „csak” ezüstérmes és kupagyőztes lett a fővárosi gárda, 108,1 millió złotys (7,99 milliárd forint) bevételre tett szert. Ezt az összeget jelentősen növelheti idén, hiszen bajnok lett, és jó esélye van a Bajnokok Ligájában szerepelni. A Legia kb. 30 millió złotyval (2,22 milliárd forinttal) előzi a második helyen álló Lech Poznańt. A fővárosiak fő szponzora a Fortuna csoport, Közép-Európa egyik legnagyobb fogadási cége.
A Legia jelentősen tudta növelni a nézőszámait is. A 2014-es évhez viszonyítva, 2015-ben 28%-kal többen mentek ki a Legia hazai mérkőzéseire, ami 21 200-as átlagnézőszámot jelentett. Összességében a bevételei is több mint 4 millió złotyval (296 millió forinttal), azaz kb. 4 százalékkal nőttek. Az alábbi ábrán jól látszik, hogy mind a három bevételi kategóriában sikerült növekedést elérni.
A Lech Poznań 2015-ben is a második helyen végzett, az éves bevételei 78 millió złotyt (5,77 milliárd forintot) tettek ki. A klub főszponzora továbbra is a Star-Typ-Sport (STS) bukmékercég. A Lech a 2015-ös jó eredményét a bajnoki aranynak, és az Európa-liga főtáblára kerülésének is köszönheti. Idén azonban nem sikerült kupaindulást érő helyen végezniük.
A nézőszám is csökkent Poznańban. A 2014/15-ös szezonhoz képest 17 százalékkal kevesebben látogattak ki az INEA Stadionba, mivel a 2015/16-os szezon elég gyengére sikerült. Így mindössze 16 800-as átlagnézőszámot tudtak összehozni. Az alábbi grafikonon még az látszik, hogy a 2014-es évhez képest a 2015-ös bajnoki aranyérem éve 75 százalékos növekedés hozott. Ám minden valószínűség szerint a 2016-os év elemzése újra csökkenést fog mutatni.
A harmadik helyen a Lechia Gdańsk végzett. 2015-ben 44,7 millió złoty (3,3 milliárd forint) bevételt könyvelhettek el, ami 80 százalékos növekedést jelentett. Különösen jelentős növekedés mutatható ki a kereskedelmi tevékenységből származó bevételeknél. A klub főszponzora a LOTOS – olajipari konszern. A Lechia annak ellenére növelte bevételeit, hogy csupán az 5. helyen végzett, és nem kvalifikálta magát az európai kupaküzdelmekbe. A növekedéshez inkább a klub alapításának 70. évfordulója alkalmából szervezett marketing járulhatott hozzá.
A Lechia esetében érdemes külön kiemelni, hogy a 3,3 milliárd forintos évi bevétel 64 százaléka kereskedelmi (szponzori) bevételből származik.
A 70. évforduló és a szponzori pénzek növekedése ellenére a nézőszám itt is csökkent, mégpedig 23 százalékkal, ami végül 12 800-as átlagnézőszámot eredményezett. Ez is betudható annak, hogy a Lechia az alapszakaszban végig botladozott, s csak a rájátszásban támadt fel.
Összességében elmondható, hogy az Ekstraklasában szereplő klubok bevételei az elmúlt tíz évben folyamatosan nőnek.
Ha pedig az egy évvel korábbi eredményeket (2014) vetjük össze a 2015-ös számokkal, akkor azt látjuk, hogy 2015-ben 17 százalékkal több bevételük volt a kluboknak, mint 2014-ben, pénzben kifejezve mindez 71 millió złotyt (5,25 milliárd forintot) jelentett. A kereskedelmi, szponzori pénzek összesen 11 százalékkal, vagyis 23,5 millió złotyval (1,739 milliárd forinttal) emelkedtek meg. Ez a legnagyobb növekedés az Ekstraklasa eddigi történetében.
A közvetítésekből bejövő összeg 23 százalékkal, mintegy 30,1 millió złotyval (2,227 milliárd forinttal) nőtt meg 2014-hez képest. A meccsnapokon könyvelt bevételek pedig 24 százalékkal, azaz 16,6 millió złotyval (1,228 milliárd forinttal) emelkedtek.
Nemzetközi összehasonlításban az Ekstraklasában szereplő klubok összbevétele tekintetében (118 millió złoty) nagyjából az osztrák (129 millió zł) és a skót (135 millió zł) bajnokságok közelében helyezkedik el. A svéd bajnokság még távol van (152 millió zł), a belga pedig már több mint a duplája (303 zł).
A bérek
A klubok gazdaságosságának megítélésénél fontos mutató, hogy a bérek hány százalékát teszik ki a bevételeknek. A Deloitte szerint a 60 százalékos felső határ tekinthető optimálisnak, ha a bérek ennél többet visznek el a bevételekből, akkor nem tekinthető stabilnak a klub anyagi helyzete.
A Deloitte adatai szerint a lengyel bajnokságban három klub (Korona Kielce, Górnik Zabrze, Górnik Łęczna) költ túl sokat a bérekre a bevételekhez képest, míg három esetben túl keveset (Ruch Chorzów, Cracovia, Lech Poznań). A többi klub az ideális 60% közelében költ fizetésekre. A lengyel bajnokság átlaga megfelel az európai trendeknek.
Nézőszámok
A 2015/16-os Esktraklasa-szezon 296 mérkőzésén összesen 2,7 millió szurkoló volt jelen. Ez a legjobb eredmény az Ekstraklasa történetében. Az élen a bajnok Legia Warszawa végzett, megelőzve a tavalyi éllovas Lech Poznańt. A bajnokság teljes ideje alatt 20 mérkőzésen volt teljesen teltház, ami pont kétszer annyi, mint egy évvel korábban.
Látható, hogy a jó szereplés szoros összefüggésben van a nézőszám alakulásával. A Legia a tavalyi ezüstérem után idén aranyérmet szerzett, nőtt is a nézőszám, míg a Lech Poznań esetében pont fordítva történt. A Górnik Zabrze esetében az idén februárban átadott új stadion vonzereje hozta magával a nézőszámemelkedést, a csapat mégis kiesett. Ám a Lubin és a Gliwice esetében is a jó szereplés tornázta fel a nézőszámokat.
Következtetések
- A klubok bevételei szisztematikusan növekednek.
- Az Esktraklasa közelít a közepes európai bajnokságokhoz.
- Az Esktraklasában a közvetítésekből származó bevétel aránya nagyobb, mint a közepes európai bajnokságokban.
- A Legia Warszawa továbbra is dominál, de a Lech Poznań folyamatosan közelít hozzá.
- Az Esktraklasában javultak a bérmutatók.
- A 2016-os Európa-bajnokságon elért sikerek (15 játékos vett részt a lengyel bajnokságból az EB-n), arra ösztönözhetik a cégeket, hogy szponzorként beszálljanak a lengyel klubok támogatásába.
A teljes anyag itt megtekinthető
Kapcsolódó cikkeink:
A lengyel bajnokságban futballozó válogatott játékosok.